Caramantap

Peristiwa Peperangan Mu’tah & Gugurnya Sahabat Nabi di Pertempuran

×

Peristiwa Peperangan Mu’tah & Gugurnya Sahabat Nabi di Pertempuran

Share this article

Peperangan Mu’tah & Gugurnya Sahabat Nabi di Pertempuran

Peperangan ini terjadi pada bulan Jamadil Awal tahun ke 8 Hijrah. Peperangan ini berlaku di tempat bernama Mu’tah iaitu di daerah Balqa’ di Syam. Ianya antara peperangan yang besar melibatkan jumlah tentera muslimin berjumlah 3000 orang menentang tentera Rom yang berjumlah 200,000 orang. Inilah peperangan yang paling ramai disertai oleh tentera muslimin sepanjang tempoh peperangan sebelum ini.

Antara punca berlakunya peperangan ini apabila Harith bin Umair yang telah diutuskan untuk menyampaikan dakwah kepada Raja Busra telah dihalang dan dibunuh oleh Syurahbil bin Umar al-Ghasani iaitu Gabenor Bandar Balqa di Syam. Pada awalnya utusan ini ditangkap kemudianya dibunuh dengan dipancung lehernya. Menjadi satu kesalahan besar dalam mana-mana kerajaan apabila utusan yang dikirim dibunuh maka ianya pasti akan mengundang peperangan.

Pembunuhan Harith bin Umair ini telah dilakukan oleh golongan Ghasasinah iaitu sekutu kuat kepada kerajaan Rom. Mereka segera mendapatkan bantuan Raja Herkules apabila mengetahui tentera Islam bersedia untuk menyerang mereka. Raja Herkules bersetuju untuk membantu dan telah mengirimkan tenteranya dalam peperangan ini bagi menghadapi serangan tentera Islam.

Manakala Baginda telah melantik beberapa orang dari kalangan Sahabat yang hebat untuk memimpin tentera muslimin iaitu terdiri dari Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abi Talib dan Abdullah bin Rawahah. Baginda telah bersabda: “Jika Zaid mati syahid, maka Ja’far yang menggantikannya, jika Jaafar mati syahid maka Abdullah bin Rawahah penggantinya.”

Dengan persediaan kepimpinan di kalangan para Sahabat yang hebat dapat di gambarkan kesungguhan Baginda untuk memenangi peperangan ini walaupun di ketahui bukan mudah untuk berhadapan dengan Rom sebagai sebuah kerajaan yang besar dan kuat.

Antara perkara yang menarik dalam peperangan Mu’tah adalah penyertaan Khalid Al Walid setelah menerima Islam. Beliau memeluk Islam bersama Amru bin al-A’as dan Uthman bin Talhah. Ketiga-tiga pahlawan Quraisy ini memeluk Islam dan telah mengembirakan Baginda. Khalid al Walid pertama kali menyertai tentera muslimin dalam peperangan ini dan peperangan yang disertainya adalah satu peperangan yang besar.

Pos Terkait:  Mengapa Australia Mengakui Kemerdekaan Indonesia

Rombongan tentera muslimin bersiap sedia untuk bergerak menuju ke medan perang. Penduduk Madinah melambai dan mengucapkan selamat berjaya kepada rombongan tentera ini. Manakala Rasulullah s.a.w juga mendoakan kejayaan mereka namun dalam peperangan ini Baginda tidak turut serta.

Apabila rombongan tentera muslimin tiba di Ma’an mereka telah mendapat khabar tentang jumlah tentera musuh yang berjumlah 200,000 orang telah bersedia untuk bertempur. Mereka tidak sama sekali menyangka jumlah musuh yang begitu ramai yang perlu mereka hadapi. Lalu tentera muslimin bermalam selama dua hari berfikir dan mengadakan perbincangan bagaimana tindakan yang sepatutnya diambil. Ada cadangan agar dihantar surat kepada Baginda dan mengharap adanya bantuan dari Madinah untuk bertempur dengan musuh.

Abdullah Bin Rawahah membantah cadangan ini dengan ucapannya;

“Wahai tentera muslimin, demi Allah sesungguhnya yang kamu tidak suka, itulah sebenarnya yang kamu semua keluar kerananya iaitu mati syahid. Kita tidak memerangi manusia dengan bilangan kita yang banyak atau dengan kekuatan dan persenjataan, kita tidak memerangi mereka kecuali dengan agama ini yang dikurniakan oleh Allah kepada kita sehingga kita menjadi mulia. Ayuh marilah kamu ke hadapan ambillah salah satu kebaikan iaitu kemenangan menghadapi musuh atau syahid.”

Mendengar ucapan Abdullah bin Rawahan maka tentera muslimin kembali bersemangat dan meneruskan perjalanan ke Mu’tah untuk menghadapi tentera Rom dan sekutunya. Setibanya di Mu’tah mereka berkhemah dan melihat lautan manusia tentera Rom yang besar jumlahnya berbanding tentera muslimin. Sedikit sebanyak perasaan gentar dalam jiwa tentera muslimin melihat jumlah tentera musuh ini.

Seorang Sahabat bernama Thabit bin Arqam, apabila melihat tentera muslimin agak sedikit gentar lalu beliau bangun dan berucap:

Pos Terkait:  Cara Blokir Instagram Sendiri

“Aku adalah antara yang menyertai peperangan Badar. Allah memberi kemenangan kepada kami walaupun jumlah kami kecil. Kemenangan tentera muslimin bukanlah kerana jumlahnya tetapi kerana bantuan dari Allah.”

Ucapan Thabit bin Arqam telah memberi keyakinan dan menghilangkan kegentaran dalam jiwa mereka. Bahkan al Quran telah memberi gambaran kemenangan sebagaimana firman Allah;

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ

Maksudnya : Wahai Nabi, ransanglah orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti. (Al Anfal 8:65)

Ini adalah peperangan paling mencabar dalam rekod peperangan dunia kerana tentera muslimin yang kecil jumlahnya iaitu 3000 orang menentang tentera Rom yang jumlahnya 200,000 orang. Zaid bin Harithah menyusun pasukan tentera muslimin dengan membahagikan mereka kepada beberapa posisi untuk melakukan serangan terhadap tentera Rom. Serangan pertama dilakukan pada awal pagi telah mengejutkan tentera Rom kerana tidak sama sekali mereka menyangka keberanian tentera Islam melakukan serangan terhadap mereka. Pertempuran yang sengit berlanjutan sehingga ke petang dengan jumlah korban di pihak musuh meningkat.

Kemudian beberapa siri serangan dilakukan pada hari berikutnya oleh tentera muslimin sehingga angka kematian pihak musuh bertambah jumlahnya. Walaupun begitu seolah-olah serangan tidak memberi kesan besar kepada tentera Rom kerana jumlah mereka terlalu ramai. Akhirnya tentera Rom mula bertindak dengan melakukan serangan terhadap tentera muslimin.

Zaid bin Harithah menyerang dengan bersungguh-sungguh dan pihak musuh mula bertindak dengan mengepungnya. Zaid tidak dapat bergerak untuk menyerang lagi kemudian musuh memanah beliau bertubi-tubi. Tubuhnya penuh dengan anak-anak panah dan beliau gugur syahid.

Pos Terkait:  Apakah Sasuke Kehilangan Rinnegan di Boruto?

Bendera Islam terus diambil oleh Jaafar bin Abi Talib. Beliau menyertai peperangan Mu’tah setahun selepas kembali dari Habsyah. Jaafar terus mengasak tentera Rom dengan serangan tanpa henti. Musuh bertindak balas menyerang Jaafar sehingga beliau tidak mempunyai ruang untuk bergerak dari kudanya. Akhirnya Jaafar turun dari kudanya dan menyerang musuh. Tangan Jaafar putus dilibas oleh musuh kemudian bendera Islam dipegang dengan tangannya yang sebelah lagi. Musuh melibas tangannya yang sebelah lagi tersebut sehingga putus, Jaafar tetap berusaha memegang bendera Islam dengan tangannya yang kudung. Akhirnya Jaafar dibunuh dengan kejam.

Al-Bukhari meriwayatkan dari Nafi’ bahawa Ibnu Umar telah menceritakan kepadanya semasa beliau mendapatkan jenazah Jaafar yang telah syahid, pada badannya terdapat kesan-kesan pukulan dan tikaman sebanyak lima puluh lubang, tidak ada satu pun di sebelah belakangnya.

Rasulullah s.a.w berkata kepada para Sahabatnya, Allah menggantikan kepada Jaafar dengan dua sayap yang membolehkan beliau berterbangan di dalam syurga ke mana sahaja yang beliau mahu. Sehingga itu beliau dikenali sebagai Jaafar al-Tayyar dan Jaafar zul al-Janahain.

Kesyahidan Jaafar tidak mematahkan semangat para tentera muslimin. Abdullah bin Rawahah mengambil giliran memegang bendera Islam dan terus mara ke medan menyerang musuh. Beliau mengungkapkan syair, “Wahai nafsuku aku telah bersumpah sama ada kamu suka atau sebaliknya. Orang lain telah pun mendahului kamu kenapa aku melihat kamu membenci syurga.?”

Serangan Abdullah bin Rawahan berjaya membunuh seorang panglima musuh iaitu Malik bin Ghafilah. Musuh bertindak balas menyeran Abdullah dan akhirnya beliau gugur syahid di medan Mu’tah. Kini ketiga-tiga pahlawan Islam telah gugur syahid namun peperangan masih belum tamat. Apakah yang terjadi seterusnya?

close