Caramantap

Peristiwa Peperangan Dzat As-Salasil (dzatussolasil)

×

Peristiwa Peperangan Dzat As-Salasil (dzatussolasil)

Share this article

Peperangan Zat al-Salasil di pimpin oleh Amr bin al-‘as

Setelah menempuh perang dengan Rom dan sekutunya, Baginda mula mengumpul maklumat tentang kabilah yang berada di bawah sekutu Rom. Dengan mendekati dan menyebarkan Islam kepada sekutu Rom ini kekuatan Rom boleh dipecahkan. Maka Baginda telah memilih Amru bin al-As untuk melaksanakan misi ini.

Dahulunya Baginda melantik Khalid Al Walid yang baru empat bulan memeluk Islam untuk memimpin perang Mu’tah kini pula giliran Amru bin al-As yang baru lima bulan menerima Islam memimpin peperangan Zat al-Salasil.

Pada pandangan lain pula Amru bin al-As telah dikirim kepada kabilah Bani Qudhaah setelah menerima khabar mereka sedang membuat persiapan untuk menyerang Madinah. Bani Qudhaah turut menyeru kabilah lain dan juga tentera Rom untuk turut serta menyerang Madinah. Maka Baginda segera mengutus beliau untuk memerangi kabilah Bani Qudhaah. Peristiwa ini berlaku pada bulan Jamadil Akhir tahun ke 8 Hijrah.

Pasukan Amru bin al-As berjumlah 300 orang terdiri dari kalangan Ansar dan Muhajirin dengan pasukan berkuda berjumlah 30 ekor kuda menuju ke perkampungan Bani Qudhaah. Turut serta dalam rombongan ini terdiri dari Sahabat iaitu Abu Bakar, Usaid bin Khudair, Saad bin Abi Waqas, Saad bin Ubadah dan para Sahabat yang awal memeluk Islam. Amru bin al-As yang baru memeluk Islam diberikan amanah memimpin peperangan ini tentu sekali ada hikmah besar yang cuba dididik oleh Baginda kepada para Sahabat.

Pos Terkait:  Situs Hacker Online: Apa Itu dan Bagaimana Cara Menghindarinya?

Setelah hampir sampai ke penempatan Bani Qudhaah, didapati pasukan musuh jumlahnya terlalu ramai maka Amru bin al-As telah meminta bantuan dari Madinah. Bahkan ianya adalah pesanan Baginda kepada Amru jika perlu bantuan segera maklumkan kepada Madinah. Baginda telah mengutuskan Abu Ubaidah al-Jarrah memimpin pasukan yang berjumlah 200 orang tentera. Turut serta dalam rombongan ini adalah Umar al-Khattab. Pesanan Baginda kepada Abu Ubaidah al-Jarrah iaitu hendaklah beliau mematuhi segala arahan dan keputusan Amru bin al-As dalam peperangan ini.

Pasukan tentera Abu Ubaidah al-Jarrah tiba dan bergabung dengan pasukan tentera Amru bin al-As. Apabila masuk sahaja waktu solat Abu Ubaidah al-Jarrah maju ke hadapan untuk mengimamkan solat namun ditegur oleh Amru bin al-As dengan berkata kepadanya, “Wahai Abu Ubaidah, kamu sebagai pasukan bantuan kepada aku maka akulah yang memimpin solat.”

Abu Ubaidah al-Jarrah akur kepada kata-kata Amru bin al-As bahkan itulah pesanan Baginda kepada Abu Ubaidah al-Jarrah agar tidak menyalahi arahan Amru bin al-As. Perjalanan diteruskan oleh pasukan tentera ini pada waktu malam menuju ke Qudhaah dalam keadaan cuaca sejuk. Apabila tiba pasukan tentera hendak menyalakan api kerana cuaca sejuk namun dilarang oleh Amru. Umar al-Khattab berkata kepada Amru bin al-As biarlah tentera menyalakan unggun api kerana mereka kesejukkan namun tetap dilarang oleh beliau.

Apabila menjelang pagi Umar al-Khattab melihat pula Amru bin al-As bertayammum sedangkan terdapat air untuk berwuduk. Amru bin al-As menyatakan beliau berhadas besar dan tidak mungkin baginya mandi hadas dalam keadaan cuaca yang terlalu sejuk. Seterusnya beliau mengimamkan solat subuh. Para Sahabat merasa tidak senang hati dengan tindakan Amru bin al-As namun mereka tetap taat kerana ianya adalah perintah Baginda.

Pos Terkait:  Cara Mengatasi Ruang Penyimpanan Hampir Habis

Tindakan Amru bin al-As diadukan Umar al-Khattab kepada Abu Bakar As Siddiq. Namun Abu Bakar berkata kepada Umar al-Khattab sekiranya Amru bin al-As bukan orang yang paling layak memimpin pasukan ini pastinya Baginda tidak melantik beliau. Mendengarkan kata-kata Abu Bakar maka Umar al-Khattab menerimanya dengan tenang.

Seterusnya persiapan untuk menyerang musuh diatur oleh Amru bin al-As. Bagaimanakah strategi yang dilakukan?

Selepas solat subuh Amru bin al-As melancarkan serangan ke Qudhaah. Serangan ini tidak di sangka-sangka oleh tentera musuh menyebabkan tentera dan penduduk semuanya bertempiaran lari dengan meninggalkan penempatan dan harta mereka. Jumlah kematian tentera Qudaah agak ramai manakala di pihak muslimin tiada dinyatakan jumlah yang syahid.

Amru bin al-As tidak mengizinkan tentera muslimin mengejar tentera musuh yang melarikan diri. Ini menimbulkan satu lagi kehairanan buat para Sahabat namun mereka tetap taat kepada arahan beliau. Seterusnya Amru bin al-As telah mengutuskan Auf bin Malik kepada Baginda di Madinah membawa berita tentang kemenangan tentera muslimin dalam peperangan ini. Selepas tiba di Madinah para Sahabat mengadu hal tentang arahan Amru bin al-As yang agak janggal dalam misi peperangan Zat al-Salasil iaitu berkaitan:

Pos Terkait:  Cara Melihat Lokasi Teman Lewat FB

Tidak membenarkan nyalaan unggun api walaupun para tentera dalam kesejukkan.

 Amru bin al-As bertayammun walaupun ada air dan mengimamkan solat subuh.

 Melarang tentera muslimin mengejar tentera musuh yang melarikan diri.

Baginda selanjutnya memanggil Amru bin al-As dan meminta penjelasan beliau tentang hal ini. Lalu Amru bin al-As pun menjelaskan satu persatu kepada Baginda.

Beliau tidak membenarkan pasukan tentera muslimin menyalakan unggun api kerana jumlah tentera muslimin sedikit berbanding tentera musuh. Sekiranya unggun api dinyalakan pasukan musuh akan menyedari kedatangan tentera muslimin dan pastinya musuh akan sedar dan bertindak dengan melakukan serangan.

Persoalan kenapa beliau bertayammum sedangkan adanya air untuk mandi hadas. Beliau menjelaskan sekiranya beliau mandi hadas pasti beliau akan kesejukkan dan memberi kesan mudharat pada tubuhnya. Bukankah Allah melarang manusia untuk membinasakan dirinya.

Larangan mengejar musuh pula dijelaskan oleh beliau kepada Baginda, jumlah tentera muslimin adalah sedikit. Jika pasukan muslimin mengejar musuh akan menyebabkan pasukan tentera terpisah dari kumpulan dan akan nampak secara jelas bilangan mereka yang sedikit berbanding dengan musuh. Jika musuh menyedarinya pasti mereka akan melakukan serangan balik dan ini akan menimbulkan masalah besar kepada keselamatan tentera muslimin.

Semua jawapan Amru bin al-As diterima baik oleh Baginda. Di sini sudah jelas kepintaran Amru bin al-As memimpin tentera muslimin. Bahkan ianya juga menunjukkan kebijaksanaan Baginda memilih pemimpin bagi mengetuai peperangan Zat al-Salasil.

close