Caramantap

Pertempuran Khaibar | Kubu Al-Zubair, Ubay, dan Nazar Di Tawan

×

Pertempuran Khaibar | Kubu Al-Zubair, Ubay, dan Nazar Di Tawan

Share this article

Kubu Al-Zubair Ditawan

Rasulullah s.a.w memimpin pasukan tentera untuk menembusi kubu al-Zubair setelah dua kubu telah berjaya ditawan. Kubu al-Zubair berada di atas bukit dan laluannya agak sukar untuk mendakinya. Kubu ini juga antara yang paling kukuh. Semua tentera Yahudi yang lari dari kubu Naim dan Sa’ab Bin Muaz bertahan di sini. Tentera muslimin telah melakukan beberapa serangan namun agak sukar menembusinya. Seterusnya Baginda mengarahkan dikepung kubu al-Zubair ini. Setelah tiga hari pengepungan, tiba-tiba seorang lelaki Yahudi bernama Ghazzal telah datang bertemu Baginda dan berkata:
“Aku tahu kubu ini penuh dengan senjata, bekalan makanan dan harta.”
Berkata Baginda: “Adakah kamu datang untuk menakutkan kami?” Allah telah menjanjikan kepadaku kejayaan menawan Khaibar.”
Berkata Yahudi tersebut, “Aku tahu memang sudah ada dalam kitab kami bahawa kamu akan membuka Khaibar.”
Berkata Baginda, “Kalau begitu apa tujuan kamu.?”
Maka dijawab oleh lelaki Yahudi itu, “Aku mohon jaminan keselamatan kepadaku, isteri dan anak-anakku serta ahli keluarga ku dan juga harta-harta kami.”
Baginda bersetuju dengan tawaran lelaki Yahudi ini. Kemudian seterusnya berkata lelaki Yahudi ini,
“Wahai Abi al-Qasim kalau kamu kepung, mereka ada sumber air di bawah tanah. Mereka keluar di waktu malam mengambilnya, kemudian balik semula ke kubu mereka. Tidak ada sesuatu pun yang mencemaskan mereka, tetapi kalau kamu menyekat bekalan air mereka pastinya mereka akan melawan.”
Lelaki Yahudi ini memberitahu di mana laluan yang digunakan oleh tentera Yahudi untuk mengambil air iaitu mereka menggunakan satu laluan terowong.
Kemudian Rasulullah s.a.w. pun segera mengarahkan tentera muslimin bertindak menghalang laluan ini kepada mereka. Para Sahabat menutup laluan yang digunakan untuk tentera Yahudi untuk mengambil air. Kini tentera Yahudi sudah tidak dapat mengambil air lagi. Keadaan amat menyulitkan mereka maka sekarang mereka tidak mempunyai pilihan lagi melainkan bertindak balas dengan keluar dan berperang habis-habisan menyerang tentera muslimin.
Pertempuran menjadi agak sengit, tentera muslimin terus bertahan dan mengasak tentera Yahudi Khaibar hingga ke kubu al Zubair. Akhirnya tentera muslimin menguasai kubu al-Zubair sehingga gugur syahid beberapa tentera muslimin dan di pihak tentera Yahudi pula sepuluh orang telah kecundang.
Keadaan tentera Yahudi makin parah kini kerana kesemua kubu yang berada di kawasan Nataq telah dikuasai oleh tentera muslimin. Misi seterusnya adalah Baginda dan tentera muslimin menuju ke kawasan al-Syaq.

Kubu Ubay dan Nazar Ditawan

Serangan seterusnya oleh tentera muslimin adalah ke kubu Ubay yang terletak di kawasan al-Syaq. Kali ini Rasulullah s.a.w memilih Abu Dujanah Sumak bin Kharsyah al-Ansari memimpin pasukan tentera muslimin untuk melakukan serangan seterusnya menawan kubu Ubay. Pada peringkat awal kubu Ubay dikepung oleh tentera muslimin selama beberapa hari. Yahudi Khaibar yang telah kehilangan tiga kubu mereka lari dan berkubu di Ubay.
Yahudi Khaibar tidak ada pilihan lalu mereka keluar mencabar tentera muslimin untuk bertarung satu lawan satu. Sahutan ini disambut oleh tentera muslimin dan setiap seorang demi seorang panglima perang Yahudi tewas di tangan tentera muslimin. Seterusnya Abu Dujanah yang sememangnya hebat dari sudut strategi perang telah menyerang kubu Ubay tanpa henti sehingga berlakunya pertempuran yang sengit dan akhirnya kubu ini berjaya ditawan oleh tentera muslimin.
Tentera Yahudi Khaibar terus lari ke kubu Nazar untuk menyelamatkan diri. Inilah kubu di kawasan al-Syaq yang paling kuat yang terletak di atas bukit. Yahudi Khaibar menempatkan wanita dan kanak-kanak di kubu ini dan mereka amat yakin kubu ini tidak akan berjaya ditembusi oleh tentera muslimin. Tentera muslimin bergerak dan mengepung kubu Nazar beberapa hari. Agak sukar untuk mendekati kubu ini kerana tentera Yahudi menghujani dengan anak-anak panah, batu dan lontaran tombak apabila tentera muslimin cuba mendekatinya.
Tentera muslimin masih mengepung manakala tiada pula cabaran untuk bertarung satu lawan satu dari Yahudi Khaibar. Baginda mengarahkan agar menggunakan manjanik kepunyaan Yahudi Khaibar yang berada dalam kubu yang telah berjaya ditawan untuk melakukan serangan dari jauh. Kali ini senjata yang diperbuat oleh Yahudi digunakan untuk meyerang kembali Yahudi. Lontaran batu besar telah meruntuhkan tembok kubu Nazar. Apabila tembok kubu telah pecah dan runtuh maka Baginda mengarahkan serangan ke dalam kubu. Berlaku pertarungan yang sengit sehingga ramai yang tidak sempat melarikan diri manakala yang melarikan diri pula meninggalkan anak dan isteri mereka.
Kini yang tidak sempat melarikan diri terdiri dari tentera, anak-anak dan wanita Yahudi menjadi tawanan perang. Tentera muslimin menguasai sepenuhnya kubu Nazar. Tentera Yahudi yang melarikan diri kini berlindung pula di kubu Katibah manakala di kubu-kubu kecil yang lain ramai yang sudah melarikan diri apabila mengetahui kubu yang kuat pun telah ditawan oleh tentera muslimim. Kemudian Baginda Rasul berkata, “Inilah kubu Khaibar yang terakhir berlaku pertempuran bagi menawannya.”
Pos Terkait:  Cara Cek Adsense Youtube
close